Hjem |  Forum |  Kalender

Jim p Island september 2006

Nu i dag den 5. oktober, er jeg ved at komme mig over rgrelsen over, ikke at have vret med til det bedste DM i surfcasting nogensinde.

rgrelsen kunne have vret strre, hvis det ikke lige var fordi, at jeg i stedet var p Island. Frst et par arbejdsdage og s et par fridage. Og fridagene blev brugt til surfcasting.

Og lad det vre sagt med det samme det er ikke sidste gang jeg er p Island for at surfcaste.

Omstndighederne gjorde at mit udgangspunkt var byen Keflavik, hvor jeg boede p et Bed and Breakfast. Her tilbd man at krer mig til og fra lufthavnen. Ikke s drligt, nr man ellers er uden bil.

P den frste fiskedag tog jeg ud til den vestlige ende af byen, hvor der ligger en lille smbdshavn. Den hedder Grfin. Jeg valgte at st p den korte men enormt hje vest-mole. Da jeg ankom, var vandet faldende. Der er en tidevandsforskel p noget der ligner 2-3 meter.

Jeg riggede  min 14 fods Penn Prion til med et bomberrig. Agnen var GULP  - de sm hvide orm og de lange rde orm. P Daiwaen, 10 fods Whisker, riggede jeg til med en rd jigger. Den plejer at vre god til alt muligt. I frste kast med jiggeren fik jeg en sej p omkring 30 cm. Et par kast senere var den gal igen. Denne gang kunne jeg mrke at det var en torsk en pn n. Den borede sig selvflgelig ind i tangskoven og var ikke til at rokke ud af stedet. N - men det m den jo selv klare, tnkte jeg og slog bjlen over og lagde stangen. Torsken blev da ogs hurtig trt af at st med hovedet inde i tangen og svmmede fri. En to tre vupti og s var det min tur til at trkke igen. Efter et par yderligere forsg/besg i tangen, kunne jeg kane den op p en sten.  Hold da helt op en smuk fisk. Jeg tror faktisk aldrig at jeg har set en s smuk torsk fr. Den vejede vel et par kg. og var kugle rund og velnret med fine smilehuller i kinderne. Forsigtig blev den sat ud igen.

Sdan gik det slag i slag, med de strste torsk p omkring 3 kg og flere var knaldrde.

Okay her var alts godt med gode torsk. S det var tid til at koncentrere sig om ormefiskeriet. Med blink og jigger havde jeg fet en god ide om bundforholdene. S bomberrigget blev sendt af sted i en anden retning, end dr hvor den havde fisket.

Der gik ikke lnge fr end det var besgstid. Huggene kom s hurtigt at det mindede mig om Sams i gamle dage. Jeg satte alle ud igen, undtagen de som havde slugt krogen. Jeg fik n rdsptte og n skrubbe begge sm. Resten var flotte isinger. De bedste var omkring 35 cm. Flles for dem alle var, at de var smk-fede!

Jeg var ved at blive sulten og for at f fred til at spise, var jeg ndt til at tage grejet op af vandet!

Nu da jeg ligesom havde fet den frste fiskelyst styret, var det tid til at prve noget andet. Jeg fangede en sej som blev skret lange smalle fileter p ca. 20 cm. Rigget var nu strre kaliber et Pulley Rig med en 6/0 krog og fileten blev bundet p med bait elestik. Den blev kylet godt derudaf og efter at have ligget lidt, begyndte jeg forsigtigt at liste den indad. Temmelig hurtigt var der hug. Det virkede ikke som noget stort, s jeg tnkte at det mtte vre sm-torsk der gnaskede i min store agn. Lige meget hvor meget jeg hev indad, blev huggene ved. S tag den da for fanden, tnkte jeg. Og det skete s. Fast fisk. Stor var min overraskelse, da jeg s at det var en rigtig pn ising! Ny agn p og ud med Pulleyen igen. Og sdan blev det ved. Pne isinger p 6/0ere agnet med STOR agn. De var isr vilde nr jeg trak lidt ind i agnen.

Den aften spiste jeg i 4 flotte isinger.

Nste dag prvede jeg fra en stor klippe, som l lngere ude i havet. Her var betydeligt dybere omkring 20 -30 meter. Allerede i frste kast fik jeg en lille sej, s her er OK tnkte jeg. S den rg ud igen.

Det skulle jeg aldrig have gjort for det var den eneste jeg fik. Til gengld fik jeg rigeligt med bundbid. Med orm (GULP) gik det heller ikke godt. Det blev til n lille ising. Mange forsg og mistet forfang senere, lykkedes det mig at fange en baby-sej. Den blev sat hl p en 6/0er og s derudaf med den. Den holdt til 2 kast. Alt i alt en drlig fiskedag om det var fiskepladsen eller tidspunktet eller min manglende kendskab til pladsen ved jeg ikke. Men jeg er i hvert fald blevet endnu mere glad for grsdagens fiskeri.

Med hensyn til ssonen heroppe s fortller hotelmutter at der aldrig er iset til her p kysten !! I kolde vintre kan der vre lidt is i havnene og lavvandede vige.

Det er vrd at huske p, hvis surfdrengene pnser p en fed weekendtur.

Weekend-tur ?? Er Jim blevet helt rundtosset!

Nej faktisk ikke. Det tager 3 timer at flyve derop, og der er ofte tilbud p billige 2-3 dages ture derop. Tjek fx www.heklatravel.dk de har for tiden et par gode tilbud.

Jeg skal helt sikkert derop igen !!!!!!!!!