Hjem |  Forum |  Kalender

                                                Vraget ved Sjællands Odde 

       

 
I beretningen fra specimen cuppen nævnes det vrag vi alle så ligge ca. 80 meter ude, men intet om historien bag. Jeg så det første gang for en del år siden, da jeg fiskede deroppe. Hjemme igen satte jeg mig for at undersøge, hvad der var sket. Det skulle vise sig at være et drama, der havde udspillet sig og med en slutning, der fik det til at løbe koldt ned ad ryggen. Det skete for mange år siden; kun en lille håndfuld af os var født dengang. Historien kommer her:
 
Vraget hedder Brøns Odde, en lægter på 308 registerton, bygget i jernbeton. Den 29. december 1947 var den på vej fra Hundested til Randers, bugseret i en trosse efter dampslæbebåden S/S Castor. Om bord var en besætning på fire, på lægteren to mand til manøvrering og håndtering af slæbetrossen.
Om natten den 30. december var slæbebåd og lægter vel klar af Hesselø, da en storm rejste sig fra nord medfølgende en tæt snetykning. I den hårde sø sprængtes slæbetrossen og lægteren forsvandt i mørket og snefoget. Slæbebåden havde hverken radar eller radio, så man mistede kontakten til de to om bord på lægteren.

Noget kort fortalt tiltog stormen og Brøns Odde kastede sit anker i forsøg på at holde stævnen op i vinden. I den hårde sø kunne ankeret ikke holde og lægteren drev sydover med ankeret slæbende hen over havbunden. Næste morgen, da det var klaret op, fik S/S Castor kending af lægteren, der var drevet ind og strandet, hvor den ligger nu, mere end fireogtres år efter. Den lå ikke til fare for skibsfarten eller fiskeriet og hverken Amtet eller staten ville ofre penge på bjergning. 

Historien slutter ikke her.
 
Både slæbebåden og lægteren var ejet af et partsrederi bestående af to mand. De havde ikke været om bord, men blev tilkaldt og man begyndte i de følgende dage at sejle bjergningsgrej fra Odden Havneby ud til lægteren i en lejet stor motorjolle. Lægteren var i mellemtiden slået læk efter grundstødningen. Odden Bjergningslaug tilbød at hjælpe med materiel og ekspertise, men det blev afslået.
6.januar 1948 vendte stormen tilbage. Slæbebåden lå fortøjet langs lægteren, men satte nu fuldt tryk på kedlen for at ride stormen af på åbent hav. På vej ud med jollen på slæb ramte man nogle store sten på bunden og begyndte at tage vand ind. Det lykkes ikke at stoppe lækagen, vandet nåede fyret og det gik ud. Der er stadig tryk på kedlen og skipperen vender og bruger den sidste damp for at nå ind og sætte skibet så tæt på land som muligt. Det lykkes ikke, skibet synker 900 meter fra kysten på otte meter vand. Det lykkes i sidste øjeblik besætningen at redde sig over i jollen og nå i sikkerhed på Brøns Odde. S/S Castor blev senere sprængt i mindre stykker og bjerget til skrot.
 
Lokalt gik der rygter om svig i form af enten over -eller underforsikring. De to partsredere var ikke guds bedste børn. Under besættelsen havde de været involveret i værnemageri og sortbørshandel, senere blev de sat i forbindelse med Edderkoppesagen, og der var tråde til dobbeltmordet på Peter Bangsvej.    

I april 1948 blev de to redere lokket ud på Køge Bugt om bord på en fiskekutter. Her blev de likvideret med pistolskud af søfyrbøder Anders Jørgensen, også med grimme ting på samvittigheden fra krigens tid. Drabet blev betragtet som rovmord fra officielt hold, men mange mente det var et opgør fra dengang.

Hvabehar for en historie. Sig så ikke surfcasting er kedelig .

Ivar

  Vrag fisker