Hjem |  Forum |  Kalender

Nytårskur 2015

Midtjylland / Risskov: d.29.12.15

Ormene var gravet og købt, og alt var klar til den sædvanlige Nytårskur ved Risskov, men ak vejret var desværre ikke informeret om at vi kom, så der blæste 12 til 14 sekundmeter fra syd, lige ind på stranden ved Risskov, og vandet var blæst ud af bugten, så der var meget lavvandet. De fremmødte, Peter W., Steen, Henrik og undertegnede, kravlede tilbage til P pladsen efter en tur oppe på broen, og blev enige om at det var for koldt, og chancen for fisk var nok nærmest nul.

Men vi fik da ønsket hinanden godt nytår, med lidt ordentlig bolværksvand. Så rigtig godt nytår her fra Midtjylland, med håbet om mange lange kast og store fisk i det nye år.

Arne

Godt nytår

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Beretning fra Team Nordjyllands nytårskur den 27.12.15

Vi havde aftalt at mødes som sædvanligt på Kjul strand lige nord for Hirtshals havn.
Jeg stod op til øsende regnvejr her i Aalborg, men heldigvis stoppede regnen da jeg kørte hjemmefra, men lige nord for Brønderslev startede snevejr, og resten af vejen til Kjul lå der en del sne.
Vi var 8 friske surfcastere som mødte op på stranden kl. 10.00, vejret var meget skiftende, vind ca. 9-10 s/m skiftende fra syd sydvest og over til vest, og solen kom også frem, og som tiden gik kom der mere og mere marehalm forbi, så det var tunge tackler der blev hevet i land sidst på dagen.
I alt blev der fanget 9 skrubbere, så mange fisk kan vi ikke prale af denne gang.

Men heldigvis havde alle taget noget vådt eller tørt med til ganerne, så dagen blev reddet:-)
Menu:
Sol æg med saltsild på toppen, hvide og røde marinererede sild på hjemmebagt rugbrød, stegte sild i ”blar”, stegte makrel i tomat, koldrøget torsk på franskbrød, og alt hjemmelavet …. Mums
Alt blev skyllet ned med, snaps, valnøddesnaps, kolde øl, så intet manglede på bordet.
Desserten var drømmekagen fra Brovst, dog lavet i Sejlflod ;-) og dertil Portvin og som afslutning en lille whisky.

Da de fleste skulle køre hjem, blev der for de fleste kun nippet til de våde varer, dog havde enkelte kørelejlighed, så de kunne tillade sig at smage yderligere på de våde varer.
En helt igennem kanon afslutning på et fiskerigt år, og kl. 14.30 pakkede de sidste sammen og drog hjemover, dog var der et par stykker der pakkede sammen lige efter maden ;-)
Team Nordjylland ønsker alle et godt nytår, og håber vi får mange hyggelige timer sammen, og alle får rigeligt med fisk på krogen. ;-)
Knæk og bræk
John

Nordsjælland / Kbh. d. 30.12.15

Årets sidste og fineste fiskedag med alle dens traditioner skulle afholdes ved opmarchbåsene i Helsingør. Håbet var, at man ville kunne få de samme gode fangster af torsk som sidste år.

Vejrmæssigt var der lovet vanskelige forhold og det blev det. Muligvis af samme årsag oplevede vi mandefald i form af sidste øjebliks afbud; én ville ikke frivilligt udsætte sig for en sibirisk froststorm og har måske frygtet forfrysninger og endda amputationer af legemets ekstremiteter, forståeligt nok. En anden blev samme morgen tvunget i knæ af et akut anfald af livstruende sygdom og kunne heller ikke komme; den slags skal man ikke spøge med. En bidende kold vind fra sydøst kan afholde én fra surfcastingens fristelser. Kun Øresundsregionens gammal gubbar repræsenteret ved Tore fra Skåne, Jim, samt sig selv, Ivar, havde ikke fattet noget som helst og mødte op.

Jeg som første mand i Helsingør blev mødt af et skilt, hvor der stod man skulle have adgangstegn for at komme ind på Færgeterminalens område. I helvete heller! det har man aldrig skullet før, så jeg gik ind som jeg plejer. Til gengæld kunne jeg se det ville blive umuligt at fiske der; med jævne mellemrum stod der en sø ind over kajen og de ventende biler og ja, mig selv.

Vi blev enige om at søge læ på Sjællands nordkyst og kørte til Hornbæk Plantage; her kunne vi stå uden vinden gik gennem marv og ben. Til gengæld havde vinden blæst alt vandet ud af Øresund og langt op i Kattegat; der var så lidt vand, at man selv ikke med et Langkasterkast ville kunne nå mere end knæ dybt vand, jävlar!

Vi opgav at pakke grejet ud og smagte i stedet på Jims hjemmelavede kryddersnaps og Tores udbud af gode øl fra færgen, herlige sager. Og hyggeligt at stå der i tusmørket og se over på den svenske kyst og glimtvis Kullens Fyr; Tore siger, at sådan skal det være. Jeg blev grebet at øjeblikkets stemning og stemte i med "Ja, vi elsker dette landet" indtil Tore bemærkede at det var altså den norske nationalmelodi.

Det blev helt mørkt og vi skiltes, jeg med Tore i bilen tilbage til færgen i Helsingør. Endnu kan han vist nok  komme hjem uden at vise pas eller id. Skulle det knibe med at komme ind i Sverige kan vi i klubben bekræfte og sige god for ham og at de roligt kan lukke ham ind.

Selv kørte jeg hjem til København, men ville ikke opgive fiskeriet uden at have fisket, så jeg forsøgte håbefuldt i havnen; der var mørkt og stille overalt i bygningerne ved kajen; de var nok taget på tidlig nytårsferie. Det samme gjorde jeg efter et par timer, godt at komme hjem i varmen til konen.

Tak for i år venner, det har været hyggeligt.

Ivar

Så er det slut, ingen vand i havet, og intet i flaskerne;-)