Hjem |  Forum |  Kalender

Nordsø Cup 2019

D.26/10-2019 afholdte Kott Fritid Nordsøcup for 24.gang ved kysterne nord for Søndervig.
Det var med store forventninger at vi kørte mod Hvide sande lørdag morgen. Bilen var pakket med alt det nødvendige grej og tagboksen var spændt på taget til stænger, stativer, gummistøvler og waders. Vel ankommet til fiskeriets hus, blev deltagergebyret betalt sammen med agn og vi var klar til at trække en fiskeplads. Der blev først lukket op for pladstrækning kl.11, hvilket resulterede i en lang kø, da der var 120 deltagere der nu skulle trække nr. kl.12:05 havde alle fået et nr og herefter blev der orienteret om konkurrencen og hvilke farver de 5 sektorer havde fået.
For mit vedkommende blev det til Houvig strand på plads nr.19. Lige neden for p-pladsen var plads 13 og 12-1 var mod syd og 13-25 var mod nord, så en lille gåtur skulle der til. Vinden var ganske svag 3-5m/s fra sydvest, senere drejende til nordlig retning. Det havde blæst rigtig godt dagen før med vindstyrke af stormstyrke, så vandet var ganske oprørt med store bølger der skyllede laangt op på stranden. Der hvor jeg stod var der en lang indsø 25m fra vandkanten og en find sandbanke imellem vandet og søen. Stativ og grej blev placeret på sandet, men den næste halve time blev bølgerne ved med at skylle ind over sandbanken og ned i søen. Så grejet skulle flyttes endnu længere tilbage. Vi fiskede for faldene vand frem mod kl.20.

Ankerlodder på 150gram kunne fint holde bunden, der hvor jeg stod. René der stod på plads 2 havde problemer med at holde bunden med 225g ankerbly.
For første gang havde jeg 2 fastspolestænger med til Nordsøcup, da jeg lige vil prøve om det fungerede. Jeg plejer altid at fiske med 1 fast og 1 multistang, da han man så er dækket godt ind med en stang der kan kaste langt og en til de korte distancer. Jeg tror ikke det gjorde den store forskel i år, da der ikke var mange fisk at komme efter.
Regnen silede ned og tiden skulle vise om man havde valgt den rigtige beklædning.
Der var langt imellem fiskene på Houvig strand. Min tyske nabo til højre for mig startede med at få en enkelt skrubbe i str. Small, en af dem man normalt ville smide ud, men ikke her fordi mindstemålet er sat til 20cm, så den kom i spanden kunne jeg se.
Jeg observerede hvor langt han kastede ud og det var ikke mere end 20-30m ud.
Jeg prøvede at lave nogle korte kast og der gik ikke længe før der var bid. Ind kom en skrubbe og det var en lille en af slagsen, 21 cm målte jeg den til. I spanden kom den og efter kontrollørerne havde målt den fik den friheden igen. Lidt efter var der bid igen og denne gang endnu en lille skrubbe, målte den til 19cm, så den fik friheden igen.
Min tyske nabo hev jævnligt fisk ind og fik ovenikøbet en double med mini skrubber. Han mente at det var omkring 50m ude, så jeg prøvede også at variere med kastelængde uden det store held.
Ved siden af ham stod en Hollænder, som fiskede med meget tynd line og han kastede meget hårdt, som var det en spinnestang med 30gram blink, kunne tydeligt høre svirpet i luften når han hakkede den ud. Han fangede 5-6 fisk, men det var længere ude.
Min nabo blev ved med at komme over til mig og fortælle at nu havde han fået en til og en til osv., men desværre gik det ikke sådan for mig, det forblev ved de 2 små skrubber. Han endte med 8 fisk og blev vinder af sektor Houvig. Mange deltagere ved Houvig fik 0 fisk, så man skulle åbenbart være glad for de få fisk der blev fanget.

Lyspunktet var da Gullasch drengene kom på ATV´en og tilbød en portion Gullasch, samt øl og Unterberg, dejligt og der var vist rigtig mange der så frem til dette på denne regnfulde dag.
Som tiden gik kunne jeg mærke at inder beklædningen fra håndled til albue var gennemblødt, simpelthen fordi vandet løber fra hænderne og ned langs underarmen, når man arbejder med grejet. Jeg stoppede fiskeriet 30min før tid, da der ikke skete mere og nu trængte jeg til at få tørt tøj på. Ved bilen mødtes jeg med min bror og René, som også trængte til at komme af med det våde tøj. Godt at jeg havde tagboksen monteret, alle stænger, stangstativer, gummistøvler og alt det våde tøj fyldt med sand blev gemt væk i tagboksen, så slap jeg for at få alt det våde sand ind i kabinen.
Vi kørte forbi campingpladsen og skiftede tøj i hytten, nogle var mere våd en andre. René fandt ud af at hans jakke ikke var vandtæt, som han troede, da han var våd helt ind til kroppen. Min bror var ligeledes våd ind til benene, da hans bukser åbenbart ikke var 100% tæt.
Det var dejligt at få tørt tøj på og komme ind i varmen i fiskeriets hus, hvor der ventede os den sædvanlige suppe og efterfølgende frikadeller med kartofler og brun sauce.
Præmieuddelingen startede omkring 22:30, hvor vinderne blev råbt op.
Der blev startet med de 2 gættekonkurrencer. Den første med antal fisk og da der var blevet fanget 286 fisk, så var et gæt på 287stk nok til at vinde en fin gavekurv.
Den anden konkurrence var at man skulle gætte vægten på en torsk, der vejede omkring 2,8kg og den der kom tættest vandt og præmien var torsken.
Igen i år var det en tysker der vandt 1.præmie på de 10.000kr og med 23 fisk fanget på Odbjerg strand blev Rasmus Brücker råbt op som vinder 2019. Alle sektor vindere var i år også tyske Største fisk var i år en havbars på 57cm, hvilket må siges at være i den pæne ende.

Herefter gik der lang tid med navneopråb af tyske navne og til sidst langt nede i rækken på plads 16 kom et kendt dansk navn, Peter Langkast med 10 fisk og han valgte et rigtig fint Penn multihjul. De resterende danskere kom et pænt stykke nede af rangstien og jeg selv med én fisk resulterede i en samlet 55.plads, men det var da nok til at vinde en fin shimano havstang. De resterende præmier blev der trukket lod om og der var fine præmier til dem der blev råbt op. Gavekort til restauranter, Put & take sø, m/s Solea havture og diverse smågrej.

Til trods for det dårlige vejr og den for de fleste ringe fangst, så havde de fleste en rigtig god dag.

Jeg vil se frem til næste år, hvor der er 25 års jubilæum og 25.000kr på højkant til 1.pladsen

I resultatskemaet kan man kun se de 77 personer der fangede fisk, men ikke alle de 48 deltagere der fik 0 fisk. Den samlede mængde fisk er 285 til de 125 deltagere. DSK deltog med 11 mand, hvoraf de 7 fangede fisk.

Der var tilmeldt 32 danskere, 89 tyskere og 4 hollændere.

På gensyn til næste års Nordsøcup

Hilsen Per

Samlet resultat, tryk her.

(obs placerings numrene fra placering 60, er ikke korrekte, idet det er her o fisk begynder)