Hjem |  Forum |  Kalender

Nytårskur Østsjælland d. 30.12.2019 Oceankajen i København

Lad det være sagt med det samme – vi havde et kanon godt fiskeri!

De glade deltagere er: Ivar, Kristian, Peter Ø, Rodney og Jim.

Vi har aftalt at afholde Nytårskuren den 30. december. Og vi har aftalt, at vi skal fiske fra Oceankajen i København. Det stykke vi fisker på er etape to, af den store udvidelse langt ud i Øresund. Vi fisker på 10 til 12 meters dybde med blandet bund.

Vi var heldige med vejret. Ingen regn og en frisk vind skråt bagfra og senere på dagen nåede solen at titte frem frem, inden den sagde godnat og tak for i dag.

Det er hyggeligt, at mødes igen. Gensynsglæden er stor og en masse historier skal fortælles. Nogle historier er så gode, at der er tale om genfortællinger – det skyldes enten at historierne er gode eller at man har glemt, at de har været fortalt før. Fortælleglæden bliver selvfølgelig ikke mindre af, at vi smager på de forskellige ting og sager, man har taget med i dagens anledning.

Fiskeriet er også godt. Rodney lægger ud med at fange tre torsk, inden vi andre rigtig var kommet i gang. Som Rodney sagde: ”Keep it simple”. En ”flapper” med to kroge og dobbelt op med børsteorm. Ingen grund til specielt lange kast. Rodney ender dagen med at havde fanget 6 fine torsk, 3 isinger (plus 30 cm) og en bette hvilling.

Ivar fangede 3 isinger, en skrubbe og en hvilling.

Kristian fangede 3 isinger og en torsk.

Peter Ø var med som observatør.

Jim fangede 6 isinger, en torsk og en hvilling. (mine isinger blev alle fange på små sildestykker)

På hele Østholdets vegne ønsker jeg alle et Godt Nytår, gode fangster og lange kast i 2020.

Jim

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nytårskur Fyn d. 28.12.2019 Knudshoved

Vanen tro kom min Tyske fiskekammerat Uwe på besøg mellem jul og nytår for at fiske, og sådan blev det også i år. Lørdag den 28. afholdt vi Nytårskur/tur på den sydlige mole ved Knudshoved. På Facebook og Dansk Surfcastingklubs forumside havde vi inviteret alle som måtte have lyst og interesse i at deltage.

Vi ankom til Knudshoved, og var i gang med fiskeriet klokken 10.00. Vi var omgiver af absolut ingen vind, og Storebælt lå som et spejl foran os og temperaturen lå på omkring 2 – 3 grader.

Det var meget nemt at se strømskellet derude, og med et kilo børsteorm kunne det ikke gå galt, og vi forventede mange fisk i tasken.

Det skulle dog gå helt anderledes. Vandet var koldt og der var langt mellem huggene, ja ikke engang krabberne var på tur den dag. Det blev til 4 fisk fordelt på en rødspætte, en skrubbe og 2 isinger. Men hvad gør det, når man er i godt selskab. Vi fik besøg af flere, som var blevet lidt nysgerrige. Dog havde de ikke noget grej med. Vi skal dog lige huske at hilse jer alle fra Sven Brehmer, som kom forbi. Klokken 17.00 pakkede vi sammen med endnu ¾ kilo børsteorm i spanden og sagde på gensyn til Knudshoved.

Søndag den 29. var vi klokken 10.00 på pletten igen og denne gang på Knudshoveds nordlige mole. Med 8 sek. meter fra nordvest i røven og kun 2 graders varme var det tvivlsomt, om vi kunne få brugt de sidste orm.

Klokken 16.00 pakkede vi sammen med et fangstresultat på ikke mindre end 1 skrubbe og med ½ kg børsteorm tilbage i spanden.

Mandag den 30. Når man nu alligevel har juleferie, og der endnu er orm i spanden, ja så går turen til fiskevandet, og klokken 11.00, var vi klar. Vinden var 12 til 15 sek. meter fra vest, og valget blev igen Knudshoveds nordlige mole. Ja hvad skal jeg sige?? Ingen krabber og kun forsigtige hug der ikke var til at se i den kraftige vind. Fuck hvor er det fedt endnu en gang at være ude at fiske. Der er ingen dagligdags ting at bruge tiden på, og det er bare total afslapning.

Det siges, at vor herre forlænger vores tid på jorden med den tid, vi bruger på sports- og lystfiskeriet.

Klokken 17.00 blev vi dog enige om at stoppe fiskeriet, og dagens resultat blev 100 til 200 gram børsteorm i spanden og en fed skrubbe på ca. 40 cm.

Jeg tænker, at de fangende fisk fra Knudshoved i år kan give til et par stjerneskud til fruen og mig. Anstået pris pr. stk. vil være ca. 400,00 kr.

Tirsdag den 31. Nyborg Sportsfiskerforening har en gammel tradition, hvor man mødes på Nyborg Vold og siger godt nytår til en gang geddefiskeri, der deltog vi selvfølge også.

Med i alt 22 timers fiskeri på 4 dage, hvor vi på molen delte og fyldte kråserne med 25 stk. smørrebrød, 3 liter suppe, 3 liter kaffe, 12 sodavand og et ukendt antal hektoliter alkohol, er spørgsmålet nu.

Har Tyskeren og jeg nu levet som måger i 4 dage? Jeg tænker her: Vi har ædt, skidt og sovet.

Jeg tager igen på tur søndag den 5. januar med de sidste børsteorm. Det er orm, som jeg modtog med posten fra Kott i Hvidesande den 23. december. Orm som jeg modtog for næster 14 dage siden, og min måde at opbevare dem på er: I en sort spand og en akvariepumpe og husk at vandet udskiftes hver anden dag. I mit tilfælde vand fra Storebælt

Knæk og Bræk, godt nyt år til jer alle, og længe leve livet.

Steen Ole

Nytårskur Djursland Grenå mole d.28.12.19

Mellem kl. 12-13 d.28/12 mødtes vi på Grenå mole. Palle var første mand på stedet og havde stillet sig op yderst på molen, hvor han før havde fanget rigtig godt.

Palle havde sørget for bestilling og indkøb af sand og børsteorm. Vi var lidt usikre på hvor mange der dukkede op og om der var orm nok. Men det skulle vise sig at der var rigeligt.

Vi fik hurtigt rigget 2 stænger til og kastet ud. Der gik ikke længe så var der bid på en af mine stænger og ind kom en Københavner (Ulk), ud med bæstet, det var jo større fisk vi gik efter.

Lidt efter dukkede et par af mine arbejdskollegaer op, som jeg havde inviteret.
10min senere kom Peter W og Steen Kjær med fuld udrustet surfgrej setup. Man skulle jo ikke gå ned på udstyr sagde de.

René dukkede også op ved 14 tiden med en enkelt surfstang.
Jeg havde pakket lidt mindre stænger med på 10-11fod der kunne hvile op af betonkanten, ingen grund til trefod og en masse tung grej.

Vi skålede nytåret ind i whiskey og andre gode sager.
Formanden havde medbragt lidt hjemmelavet konfekt og sammen med en kop kaffe gav det varmen på denne lidt kølige dag med temperaturer på 2 graders varmen og en let vind fra sydvest.

Vi havde besat over halvdelen af molearmen med stænger der alle fiskede med forfang og orm.
Tiden gik og det viste sig at der ikke var andre fisk end den ene ulk jeg fik.

Vi fiskede til mørket omkring kl.16 og da ingen fangede noget, heller ikke de lokale, valgte vi at sige godt nytår og tage hver til sit med håb om bedre fangst i 2020.

Sidste år havde jeg fisket på molen på nøjagtig samme dato, hvor der blevet fanget rigtig godt med store fladfisk. En af de lokale havde fanget 20-30stk og jeg selv fik omkring 5-10stk
Vi snakkede lidt med en af de lokale, der ofte fisker på molen, han nævnte at Grenå ikke havde fisket godt siden i sommers, hvorfor vides ikke. Men selvfølgelig kan det variere lidt fra år til år.

Med ønsker om et godt og fiskerigt nytår og på gensyn i 2020

Hilsen Per

Nytårskur Team Nordjylland på Kjul Strand den 28.12.19

Vi startede 8 medlemmer ud i dejligt vejr, ca. 4 s/m vind fra sydvest og 4 plusgrader.

Så med næsten rygvind og faldende vand blev resultatet ikke meget af prale af, 1 skrub over mål og 1 under mål.

Men sædvanen tro manglede der ikke mad og drikke
Der var både hvide og røde sild, makrel i lage, sild i lage, sild i blar, andrillette, drømmekagen fra Sejlflod, småkager, øl, snaps samt portvin, så alle var glade og tilfredse.

Godt nytår til alle herfra
John

Nytårs kur Østjylland d. 30.12.2019 – Risskov fedet

Der mødte fem medlemmer op ved 13 tiden. De fiskende var Steen, Peter W og Arne, uden fiskegrej var Jette og Rene. Seancen sluttede ved 15.30 tiden.

Steen og Peter havde været på tur til Grenå d. 28. ( se Nytårskur Djursland ), så de havde rigelig med orm i overskud til os tre.

Vejret var nærmest lunt, og kun lidt fralandsvind.

En af traditionerne er at Peter fanger en kajakroer, men det ser ud som om de har luret os, og bliver uden for 200m. Men da det nu ikke skulle være, så fangede Peter i stedet for dagens eneste fisk, en fin skrubbe.

Vi havde en hyggelig eftermiddag, med masser af nysgerrige forbipasserende, og helt som sædvanligt fik de masser af historier. Både Peter og Steen havde sørget for rigtig bolværksvand til at skåle godt nytår i.