Hjem |  Forum |  Kalender

Beretninger fra Corona DM (Uofficielt DM 2020)

Her i disse Corona tider er der mange arrangementer der bliver aflyst og DM var ingen undtagelse.
Lørdag d.26/9 var allerede reserveret til fisketur for de fleste medlemmer, så derfor blev der hurtigt

arrangeret dette uofficielle DM i Surfcast fiskeri. Der var præmier til de 6 surfcastere, der fangede flest fisk. 3stk gavekort til Krags fiskegrej doneret af DSK og 3 flasker whisky doneret af Nyborg sportsfiskerforening. 21 medlemmer havde valgt at deltage i dette arrangement fordelt over hele landet. 6 forskellige steder blev der fisket, 3 i Jylland, 1 på Fyn og 2 på Sjælland.
Vinderen blev Uwe Bartikowski med 11 fisk stærkt efterfulgt af Steen Ole med 10 fisk, der begge fiskede på Knudshoved. 3.pladsen gik til Stig Pedersen med 9 fisk fanget ved Sæby.Tryk for resultatliste
Fælles for alle de fisk der er skrevet på skemaet er at det alle er skrubber. Der blev dog også fanget andre arter, men alle under mål. Nedenfor er beretninger fra de forskellige fiskesteder.

Formand

Per

----------------------------------------------------------

Nordjylland d. 26. september 2020

Vi var heldig for det var lige stoppet med at regne da vi ankom til Flakvej i Sæby. Snørerne blev kastet kl. 9.30 og der var kamp med tang i rå mængder, men fisk blev det da til.

Bent og Karsten pakkede sammen kl. 12.30 så var de blevet træt af alt den tang, skal dog siges at det er forståeligt for hver gang man hev ind føles det som om der var store tun på krogen i stedet for flere kg tang.

Stig, Anders og jeg selv (Maybritt) holdt ud til kl. 15.30 med det resultat at Anders fangede til aftensmaden 3 skrubber, Stig fik hevet 9 i land og mig 1. Der blev smidt en del ud der var under mål.

Heldigvis havde vi telte med, for det blæste en hel del, men hyggeligt var det.
Håber i andre har haft et hyggeligt mini DM

Knæk og bræk her fra Nordjylland
Maybritt

---------------------------------------------------------

Vestjylland, Sidselbjerg strand

Deltagere: Peter W, Henrik, Steen K, Jette

Hej
Fangst rapport fra Vestkysten startede lørdag kl.10:10 og sluttede kl.15:30
Følgende resultat, Peter 1skrubbe på 28cm samt 1 undermåler.
Steen fik 1 havbars under mål og 1 skrubbe under mål. Jette fik ingen fisk, Henrik fik 1 skrubbe under mål.
Der var en meget kraftig strøm fra nord som gjorde det svært at holde bunden selv med de tunge ankerlodder.

Hilsen Peter

--------------------------------------------------------

Fyn, Knudshoved
Deltagere: Steen Ole, Frank og Uwe

Hejsa
Frank Hansen fiskede blankt, Uwe fangede 11 stk. og jeg 10 stk.
Lørdag den 26. September var der indkaldt til Corona DM i kystfiskeri over det ganske Danske, på grund af at det officielle DM i Surfcarst på Langeland i dagene 25. til 27. september blev aflyst.
Der blev på dagen fisket efter dansk surfcasterklubs DM regler, dog med den undtagelse at vi skulle være 3 personer der fiskede samme sted i 6 timer på et valgfri tidspunkt i løbet af lørdagen.
Jeg havde på grund af vejrudsigten valgt et stykke kyst der ligger op til Knudshoved, som her om efteråret kan overraske med en del havørreder.
For at kunne fiske ind i mørket valgte vi at fiske fra kl . 13.30 til 19.30. Vi mødtes kl. 11.30 hvor vi fik sat grejet op og derefter indtog vi en fantastisk frokost, med dertil hørende løgnhistorier og kl 13.30 gik vi i gang.
Det vejrudsigten ikke havde forudsagt var at det ville blæse gevaldigt op i løbet af dagen, som resulterede i at vi fik mere og mere ålegræs og tang ind på vores liner. Men alt i alt havde vi en fantastisk fiskedag med de lange stænger på et for os ukendt stykke kyst med orm og andet agn.

Vores tyske ven Uwe Bartikowski blev dagens topscorer med 11. Fede skrubber, Uwe fik også en havørred og en torsk som dog ikke holdt mindstemålet.
Jeg selv blev dagens toer med 10 skrubber hvorimod Frank Hansen fiskede blankt.

Knæk og Bræk

---------------------------------------------------------
Sjælland, Tisvilde
Deltagere: Jim, Ivar, Kristian

Jim, Kristian og én selv, Ivar, holdt corona DM på stranden i Tisvildeleje; samme sted vi holdt "rigtigt" DM i 2015.
let at komme til, lige neden for p-plads. Det er som bekendt, der de fleste fisk fanges. Dengang i 2015 blev der landet næsten 200 af forskellige arter; noget at leve op til.
Stedet er kendt som badestrand, flere kilometer strækker den, masser af plads.
Der blev rigget til og ormene. der var sendt med kurer på deres sidste rejse blev pakket ud.
Nye gadgets og opfindelser var kommet til i den lange corona nedlukning, måske kriser kalder kreative sider frem, når man nærmest er spærret inde.
Jim havde droppet den gamle og gennemprøvede trefod og opfundet ny stangopstilling på værkstedet hjemme i Gilleleje. En indretning bestående af femtommer pvc rør sat sammen i sindrige bøjninger og vinkler på kryds og tværs, lignede noget fra det lokale varmeværk hjemme på Nordkysten.
Jeg udtrykte forsigtigt min tvivl om stabiliteten (man har erfaring med den slags opfindelser, der virker fint hjemme på køkkengulvet), og antydede at en mellemstor skrubbe ville kunne trække den omkuld i et kraftigt udløb..
Men Jim tror på sine ting og fiskede videre; indtil arrangementet var ved at vælte ved et bundhug. Hug af fisk nåede Jim ikke at få.
Kristian havde fået nyt legetøj, en drone, der blev sendt til vejrs og fløj frem og tilbage over vores hoveder og dokumenterede, hvad vi lavede.
I løbet af dagen kom der mange mennesker ned på stranden, mange gik tur, nogle ville snakke og badepigerne smed tøjet. Hov, det var det dronen skulle være brugt til, at tage strejftog langs stranden og komme hjem og vise frem på skærmen; the spy in the sky.
Det fine vejr og den gode vindretning ændrede sig og gav masser af tang i vandet, så armene syrede til under indspinningen, værst for Kristian, som absolut skal kaste længere end os andre; mådehold, min herre.
Den tiltagende vind bragte også andre surfere ned på stranden; kite- og vindsurfere, der høvlede frem og tilbage ud for hvor vi stod, næsten inden for kasteafstand.
Vi pakkede sammen og overlod stranden og vandet til dem. De gode fangster fra 2015 blev det ikke til; kun to skrubber over målet kom på land, begge fanget af mig.
Det havde været en god dag, vi opdagede, hvor meget vi havde savnet at være sammen og snakke og grine. Må vi snart kunne mødes alle

Hilsen Ivar

-------------------------------------------------------------------------

Østjylland, Grenå strand
Deltagere: Peter Villadsen, Rene Mortensen, Michael Mortensen, Per H

Jeg havde 2 fiskesteder med i mine overvejelser for afholdelsen af Corona DM, Gjerrild klint og Grenå strand.
Planen var at starte ved Grenå strand kl.10 og fiske 1-2timer uden for konkurrencen for at se om der var fisk. I løbet af 1-2timer fangede vi 2 fisk og vi blev enige om at blive der i håbet om at det bed noget mere nu hvor vandet skulle stige kl.13. Kl. 12:15 kom Rene til stedet og kl.12:30 startede vi konkurrencen. Det var noget sløjt og meget langt imellem huggene, men ind imellem kom der lige lidt bevægelse i stangspidsen. Det sløje fiskeri gjorde at man gik frem og tilbage og snakkede med de andre deltagere og håbede at der var en fisk på krogen, når man nu havde stået og snakket i 15min. Vi fik også meget besøg af nysgerrige strandgæster i løbet af dagen og mange viste interesse for hvad vi kunne og fange og hvad vi fiskede med. Vi fik også besøg af en del badegæster der lige skulle ud at have måske året sidste dukkert i Kattegat.
Vejret startede med helt stille og klart vand, men i løbet af dagen blæste det op fra nordøst. Der kom en del tang der satte sig på snøren og forfanget. Vi fiskede ind til kl.18:30 og samlet fik vi 5 fisk + et par undermålere, samt de 2 fisk vi fangede uden for konkurrencen.
Vi var mildest tal noget skuffede, da denne strand som regel fisker noget bedre. Indtil for få uger siden var der tonsvis af fjæsinger m.m., men de var fuldstændig forsvundet. Mange mener at de høje vandtemperaturer på 16grader gør at de flade ikke kommer ind til kysten. Generelt for Djursland er at det ikke har været godt fiskeri længe og rapporterne siger også at de ikke fanger meget fra molerne og småbådene. Vi håber at der kommer flere fisk om1 måneds tid, så må vi prøve igen. Vi havde alle en hyggelig dag og det var dejligt at fiske sammen og være lidt sociale.