Hjem |  Forum |  Kalender

Nordsøcup 2022

Kan du lide det afslappende fiskeri fra stranden, hvor man kan sidde på sin stol, nyde en kop kaffe, imens man iagttager stangspidserne på de 2 lange surfstænger, der hviler i trefods stangholderen og venter på de velkendte små nyk, der indikerer at en fisk napper på forfanget, samtidig med spændingen og forventningens glæde om den helt store fangst, ja så er Surfcasting fra Vestkysten noget for dig. Surfcasting giver dig mulighed at kunne kaste tunge lodder meget langt og i alt slags vejr. Nordsøcuppen, som arrangeres af Kott fritid, Hvide Sande, indbyder til noget af Danmarks allerbedste fiskeri fra den barske vestkyst, hvor der er mulighed for at fange et utal af arter. Nordsøcup er Danmarks største surfcast konkurrence og har været afholdt siden 1995 og mange deltagere kommer igen år efter år netop pga. artsdiversiteten og muligheden for den helt store fangst. Flere og flere danskere får øjnene op for denne fantastiske fiskeform, som kan dyrkes af alle. Det kræver kraftigt grej der kan håndtere kastevægte op til 200g og med særlige ankerbly kan man holde sit forfang forankret i bunden i selv det vildeste stormvejr.

I år var den 27 gang at der skulle afholdes Nordsøcup og med en 1.præmie på 10.000dkr og præmier for 100.000dkr. er der masser af mulighed for at vinde en ny stang, hjul eller andet grej.
120 tilmeldte fra nær og fjern, omkring 20 danskere og enkelte Hollændere og en masse tyskere havde valgt at deltage i år.
Fra Surfcastklubben deltog følgende 5pers: Frode, Peder Langkast, Henning, Peter Villadsen og undertegnede. Der var i år følgende 5 sektorer vi skulle fiske i: Houvig, Sidselbjerg, Strandgården, Bækbygård og Odbjerg strand. Handicap sektoren var igen i år udnævnt til Sidselbjerg.
Der blev trukket lod og jeg fik i år Strandgården, som efter sigende skulle fiske forrygende godt i år.
Vel ankommet til plads nr 19, som var en del til højre for nedgangen, fik jeg rigget til i den for årstiden milde efterårsdag. Med en minimal vind fra sydvest samt det at vi fiskede for stigende vand, gjorde forholdene tæt på det optimale. I år stod pladserne ret tæt omkring 30-40m imellem deltagerne vil jeg tro, så der var ikke plads til skæve kast. Jeg startede ud med 125g anker, da der alligevel var en kraftig brænding med bølger der rejste sig i hovedhøjde når man gik ud i vandet til anklerne. Jeg havde i år medbragt 2 fastspolestænger, den ene skulle jeg teste af for første gang. En Penn Tidal XR på 450cm(15f), 3-delt og med sensitiv spids. Med et forsigtig overhånds kast blev den sendt 70m ud uden de store problemer. Efter 10min tid kunne jeg se aktivitet og ind kom en fin skrubbe på 33cm.

Kort tid efter fik jeg bid og jeg kunne mærke god modstand, måske en pæn torsk eller stor flad.

Da jeg trak ind satte forfanget sig fast i noget og jeg gjorde hvad jeg kunne for at få den fri, give løs line stramme op og give kraftige ryk, til sidst måtte jeg gå tilbage med stram bremse og på et tidspunkt gav min 0,40mm nylon line op. Mistede slagline og det hele. På med et nyt hjul og ud igen, prøvede at kaste længere væk fra der hvor jeg hang fast, men det var begrænset hvor skævt jeg kunne tillade mig at kaste. Det lykkedes mig at få 1skrubbe mere og herefter 1 af de små på 20cm, der var kroget helt ude i læben. Mindstemålet på skrubber, ising og pighvar er 20cm og det var der nok flere der havde luret for min hollandske nabo kranede mini skrubber ind hvert 10 minut og han fiskede med små kroge. Mine str.2/0 kunne de ikke gabe over. Igen lykkedes det mig at få en fisk på og igen satte den sig, denne gang mistede jeg kun krogtavsen. Strandgården er kendt for at have kystsikring på hele stranden. Mange af de store sten er sandet til bl.a. p.g.a sandfodring og derved er de ikke længere synlige. Måske jeg fiskede ud for sådanne sten, træls var det at hænge i bunden. Jeg spændte den nye Penn stang op med et Brighton kast og den kom godt derud af uden at stangen led overlast. Det gav 1 pæn ising omkring de 30cm. Da mørket kom tættere, kunne jeg pludselig se stangspidsen gå helt amok og ankeret havde løsnet sig fra bunden, yes tænkte jeg og da jeg fik halet ind, kom en fin stegetorsk på 35cm til syne. Ikke stor, da den kun lige holdt mindstemålet. Ud over en undermålstorsk og hvilling blev det ikke til mere end 4 fisk over mål. Jeg prøvede med ultrakorte kast og lange kast, men fiskene kunne jeg ikke finde, da det først var blevet mørkt.
Kl.20 pakkede vi sammen og tilbage til fiskeriets hus, hvor der blev serveret den klassiske ret, som vi alle kender. Og ja frikadellerne manglede stadig salt og sovsen var uden smag, men godt var det at få noget at spise. Præmieoverrækkelsen begyndte ved 22:30 tiden og varede en god times tid. Vinderen af Nordsøcup 2022 blev en Tysk eller Hollandsk deltager, som fiskede på Strandgården. Han havde noget der lignede 20 torsk og 10fladfisk, han havde over 1400 fiskepoint(1 point pr.cm). Torskene var op til 60cm, hvilket må siges at være en ganske pæn størrelse. Der var også fanget havbars op til 60cm

Der blev fanget 944 fisk fordelt på 120 deltagere, hvilket giver et gennemsnit på næsten 8 fisk pr. deltager. Jeg vil tro at det er rekord år, for jeg har ikke før oplevet at der er fanget så mange fisk.
Jeg fiskede i år en del under gennemsnittet og derfor var jeg for første gang nogensinde ikke oppe og få præmie. Det gjorde ikke så meget for jeg havde haft en god dag i fantastisk vejr og fisk fik jeg da også med hjem.

Per

p.s. Per har forsøgt at få fuld resultatliste fra Kott, men det er ikke lykkedes endnu. Skulle den komme, så bliver den lagt op.