Kast med multihjul.
Multihjulet har til alle tider været omgærdet af myter og mystik, af velsignelser og forbandelser.
Mange har opgivet det som værende svært, skræmt af den vildt roterende spole, nærmest umuligt at kaste med uden at få overløb, og skidtet er havnet i bunden af skabet, det er synd.
Sandt er det, at det ikke har fastspolehjulets enkle betjening, men der er blot få ting, man skal gøre sig klart.
Fra fastspolehjulet er man vant til at fylde spolen maksimalt op med den tyndest mulige line, oftest flettet, for længst mulige kast.
Sådan er det ikke med multihjulet, her ville man få problemer, i hvert fald i starten.
Fisketid er dyrebar, den skal ikke bruges til at rede overløb ud.
Der er flere måder at få et sikkert hjul på som nybegynder, en enkelt eller som en kombination af flere elementer.
1.
Linen skal ikke fyldes til mere end halvanden til to millimeter fra spolekanten; derved kommer man hurtigere ned i lagene via naturlig bremsning
For at afgive samme mængde line skal spolen rotere hurtigere, og på hjul med centrifugalbremse stiger bremsevirkningen, når fiberklodserne slynges ud i bremsebanen i startfasen og daler tilsvarende, når hastigheden falder i slutningen af kastet.
(I starten ikke for tynd line af samme årsag)
Linediameter typisk 0,35 mm monofilline til surfcasting.
2.
Antallet af bremseklodser og deres størrelse/vægt.
3.
Magnet(er) der skaber induktion ved spolens rotation; jo større hastighed, jo større bremsning. På nogle hjul muligt at kombinere sammen med centrifugalbremse.
4.
Olien i lejerne kan styre hastigheden og gøre hjulet sikkert.
Der findes forskellige viskositeter til fiskeri og casting; den lidt tykkere, der dæmper spolens rotation til supertynd tournament oil.
Alle disse tiltag skal ikke gøres samtidig, i så fald ved man ikke hvilken del, der virker. Man prøver sig frem.
Tykkelsen af linen har ikke den samme betydning for kastelængden som på fastspolehjul, så diameter som ovenfor er velegnet. Det er bundsnørefiskeri, så man vil have sin rig med hjem i tilfælde af sten og tang derude.
En moderne nylonline har en brudstyrke på 8-9 kilo, fint til de fleste danske strande.
Fletline er ikke så velegnet til multihjul som nylonline, den har ikke dennes elasticitet og lægger sig ikke så godt på spolen; dette kan give problemer under kastet ved brug af tynd line.
Ved hård belastning, eksempelvis ved fritrækning af bundhug, kan den tynde line skære sig ned i underliggende lag og i næste kast sprænges. Overløb her er nærmest umuligt at rede ud, og med en meterpris på halvanden til to kroner skal man nærmest være søn af en fletlinefabrikant.
Den mekaniske bremse (eller centerbremse) er ikke en kastebremse og skal kun undtagelsesvis benyttes, eksempelvis let tilspænding ved natfiskeri eller i mørke, hvor man ikke kan se nedslaget af loddet. Så jo, man kan godt fiske om natten, kan være meget produktivt.
Man lærer at fornemme den kraft, man har lagt i kastet og lytte til spolens dalende omdrejninger og bremser blot, ingen dramatik. Vent ikke på nedslaget i vandet, du hører det ikke og så er det for sent. Selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Centerbremsen er beregnet til at centrere spolen på rammen og justere det sideværts spillerum, det vil sige en anelse.
Som der står i en brugermanual fra en hjulfabrikant fra et nært land - og også andre:
“Man fører linen gennem stangøjerne og topøjet og fastgør den vægt, man vælger at kaste med; kobler spolen fri, tilspænder centerbremsen, så vægten synker langsomt 20-25 cm ved et let vip med stangspidsen. Derved vil blink, pirk, wobler, evt andet standse spolens rotation, når emnet rammer vandet.”
Dette er opskriften på korte kast…
Det giver ikke mening at lave en letløbende spole med de bedste lejer og derefter bremse under hele forløbet.
Dersom man ved surfcasting med de store vægte spænder centerbremsen hårdt, som anbefalet i brugervejledningen er man godt i gang med at mase det bedste ud af sine lejer.
Som tidligere skrevet skal spolen justeres med et let sideværts spillerum og løbe frit; den vil derfor fortsætte med at rotere, når loddet rammer vandet. Linen vil rejse sig og man vil få overløb.
Det er opmærksomhed og tommelfingeren, der standser spolen umiddelbart før emnet rammer vandet; kun en træningssag.
Eksempel: Der kastes med en spinnestang og hjul er sat med bremse efter forholdene, et kompakt kystblink på for eksempel 25-30 gram og kaster langt og sikkert hele dagen.
Derefter monterer man et stort hvælvet geddeblink eller skewobler; samme vægt, men blinket eller wobleren vil ved samme kraft slå ud i kastet og bremse op i luften, og man vil få det ene overløb efter det andet. Linen rejser sig, når spolen roterer hurtigere end loddet trækker line af hjulet, så simpelt er det.
Her skal der bremses maksimalt med bremseklodser og/eller magneter plus en vågen tommelfinger, det glemmer brugervejledningen at fortælle.
Dette kan have fået mange til at opgive multihjul.
Multihjul til spinnefiskeri rummer sjældent nok line til surfcasting.
Hos moderne lavprofilhjul af lette materialer, for eksempel composit, er gavlene ikke vridningsstabile eller stærke nok til at modstå de store kræfter.
Lidt større hjul, for eksempel ABU's klassiker fra 90-erne Rocket 6500 eller tilsvarende har synkroniseret linefører, der lægger linen jævnt over spolen ved hjælp af et drev; dette tager dog en del af kastelængden.
Derudover skal knuden fra en tyk slagline - selv bundet til minimal størrelse, passere gennem lineførerens smalle passage med stor hastighed; her er der risiko for at knuden på et tidspunkt rammer skævt med et massivt overløb til følge.
Nok så vigtigt, lineføreren kører på en bro på tværs af rammen, hvilket betyder, at man kun kan holde spolen med det yderste led af tommelfingeren under kastet; tilstrækkeligt ved spinnefiskeri, men ikke her.
Lineføreren ved eksempelvis ovennævnte hjul kan afmonteres ved et enkelt indgreb; man vil så kunne holde spolen til op mod 100 gram kastevægt.
Ved spinnefiskeri monteres lineføreren let igen.
Ved surfcasting kastes der med tunge vægte, og for at kunne holde spolen, så den ikke skrider, skal man have fuldt greb over hele spolen med tommelfingeren; dette er ikke muligt på grund af lineførerens opsætning og placering.
Resultatet kan være et vildfarent lod med sikkerhedsmæssig risiko til følge.
Derfor er hjul til surfcasting udstyret med CT ramme, det vil sige Cage Tournament, åben ramme, ingen linefører.
Velegnede størrelser er eksempelvis førnævnte Abu 6500 CT (Mag Elite) Penn 515 Mag; Daiwa 7HT (Mag) og andre.
Alle hjul rummer 250-280 meter 0,35 mm monofilline plus cirka to stanglængder slagline, 0,70-0,75mm.
Man ønsker så let en spole som muligt i opstartfasen; her bliver større hjuls spoler for tunge og kaster dårligere.
I modsætning til fastspolehjulet, hvor lineoplægget er af stor betydning, er det ikke noget problem her - man lægger det selv…; ens tommelfinger lærer nemt at fordele linen jævnt over spolen. VIGTIGT.
Ved kast med vægte over 100 gram bruger man et stykke gummislange for at kunne holde spolen og beskytte sig mod en brændt tommelfinger.
Man bruger slagline for at optage de store kræfter, 6-8 omgange på spolen giver sikkerhed. Dette gælder både fastspolehjul og multihjul.
Knuden til hovedlinen bindes, så den fylder minimalt og glider ubesværet ud gennem øjerne
På multihjul skal den lægges helt ud til gavlen i den ene side. Glemmer man det, glemmer man det kun én gang. Knuden kan give tommelfingeren en læsion og medføre et smertenshyl og brandvabel af hidtil ukendt størrelse, av-av..
Ivar