Hjem |  Forum |  Kalender

Surfcasting I Stavanger

Surfcasting Norway havde indbudt til Surfcasting cup ved Orrestranda lige syd for Stavanger.
Arrangementet skulle foregå d.6/5, så jeg tænkte det kunne kombineres med en forlænget bededagsferie, nu hvor det var sidste gang man havde denne fridag. Fyren der havde indbudt til konkurrencen hedder Pawel og er fra Polen og har boet i Norge i 5 år.

Michael Mortensen og jeg (Per Højsgård) var de eneste fra Surfcastingklubben der ville med.
Jeg havde booket en hytte fra torsdag-søndag i
Hyttene | REVEPARKEN HYTTEUTLEIE, som lå i kort afstand til stranden. Forventningerne var store, både til fangsten og naturoplevelserne. Vi havde planlagt at prøve flere forskellige steder for at få en masse forskellige arter på land. Det skulle vise sige at det ikke gik helt som planlagt.
Stranden vi skulle fiske på er Norges længste sandstrand, ca 2km lang og meget lig med den danske vestkyst med klitter og masser af sand. Ifølge Nordmændene kan der fanges havørred, pighvar og diverse andre fladfiskearter. Stranden er forholdsvis lavvande, så torsken kommer ikke helt derind. Fredag havde vi planlagt at prøvefiske på Orrestranda. Vi havde medbragt sild, tobis og børsteorm hjemmefra også til nordmændene, da de ikke kan købe den slags agn i Norge. Vi fiskede fra kl.9-13 uden at mærke noget og tænkte at det måtte være pga. det gode vejr, fralandsvind og høj sol med temperaturer omkring 12-13grader. Vandet var klart som dansk akvavit og kun en lille brænding 30-40m ude.

Efter frokost kørte vi en tur til Melingsholmen, som ligger ud til åbent farvand og med dybder på 30m inden for kastehold. Vi kravlede ud på klipperne hvor man fint kunne stå helt ned til vandet.
Ideelle forhold for torsk m.m. tænkte vi. Der blev agnet med hel sildefilet på str.7/0 kroge. Efter 2-3 timers fiskeri havde der ikke været så meget som et nap. Havde også kastefisket med gummi jig imens, hvilket stensikkert ville have udløst et hug fra en torsk, havde der været en.

Sidste mulighed havde vi fået anbefalet fra en af de lokale. Et sted der hedder Dala inde i fjorden, hvor der er omkring 260m dybde på midten. Der var en fin lille mole, som allerede var optaget af polakker og de havde fået en fin slethvar eller lign. Fladfisk. Vi valgte at stille os på en græsplæne lige ud til fjorden. Når man kastede 150g ud skulle man vente næsten 30sek før loddet ramte bunden. Vi fiskede på en næsten lodret klippevæg og det skulle vise sig at være noget besværligt, da krogene gerne ville hænge fast i de bevoksninger der var på klippevæggen. Det lykkedes for Michael at fange en hvilling og en mindre torsk. Jeg havde nogle nap, da jeg ramte bunden og ret hurtigt drev loddet ind mod klippevæggen og forfanget satte sig. Trods mistede forfang m.m. fortsatte vi fiskeriet indtil kl.23:30 hvor det stadigt var lyst nok til at fiske. Vi kunne se at de polske fiskere jævnligt trak fisk i land og de fik også en pæn torsk på et par kg. Så ærgerligt at vi ikke kunne stå på molen, for det var der det skete.

30min kørsel tilbage til hytten, hvor vi hyggede 1times tid før vi gik til køjs.
Om lørdagen var der konkurrence, Pawel havde flyttet lokation til Borresanden lidt længere nordpå, hvor vinden skulle komme mere i ryggen og vi så forhåbentlig kunne få flere fisk.
Vi mødtes på parkeringspladsen kl.10, hvor Pawel havde sørget for friske frugter, poser med bagerbrød og kager. Vi fik udleveret 2 valgfri forfang og 2 lodder, hjemmegjorte pighvar special forfang som en af hans venner havde lavet til os. Vi var 16 deltagere fra nær og fjern, 1 portugiser, 1 irer, 6 polakker og 6 nordmænd og så os 2 danskere.
Der blev udleveret laminerede mindstmålstabeller, og ved lodtrækning af pladser var nr. skrevet på et målebånd, så alle havde noget at måle med.

Michael trak plads nr.3 og jeg nr.11. Jeg havde en lille gåtur på 500m og Michael skulle bare over klitterne før han kunne pakke grejet ud. Fiskeriet startede kl.11 og sluttede kl.16.
Vejret var godt, varmt og solrigt, men som i går meget langt mellem fiskene. Pawel sørgede godt for os og patruljerede frem og tilbage med information om fangster og havde en pose med bagerbrød med hvis nogen kunne spise mere. Han nævnte at en havde fanget en havørred på 47cm taget på skalreje. Pighvarrerne som de plejer at fange i massive mængder, var ikke kommet ind endnu, måske vandet stadig var for koldt. Efter kl.16 havde jeg ikke haft et eneste hug trods en god indsats. Michael havde muligvis haft en havørred på krogen, men var for langsom til at hale ind, så den mistede krogfæstet, æv. Der blev fanget 5-6 fisk i alt, 2 ørreder, 1 pighvar på 37cm, samt 2 skrubber. Derudover var der 1 mindre pighvar og ørred på land, som kom ud igen.
Lidt en skuffelse for Michael og jeg, der var rejst helt fra DK med håbet om at fange det helt store i Norge. På p-pladsen blev vinderne kåret og der var fine præmier til1. 2. og 3. pladserne.
Daiwa surfstang, Penn Mag 4 multihjul og 1 fint fastspolehjul York Blackfish 9000.

Pawel havde sørget for at sætte en stor grill op på p-pladsen og så skulle der grilles kød.
Først en hakkebøf med brød og dressing, derefter pølser med brød og tilsluttelig den møreste udskæring de kalder sædebøf. Virkelig lækkert og igen med brød til. Efter dette overdådige kødorgie ville Michael og jeg ned på stranden og give det en chance mere med aftenfiskeriet.
Vi kørte ned til stranden som lå lige neden for sommerhuset. Her var en sandstrand på 300m omgivet af et rev på hver side. Der blev agnet med helt tobis på nederste krog og børsteorm på øverste. Efter noget tid var der hug, der kom 3 kraftige rusk og herefter stilstand. Jeg strammede op men ingen fisk. Dette skete 3 gange, hvor fisken ikke blev kroget. Ind med forfanget og på med ny tobis, da denne var godt skamferet. Ud samme sted og efter få minutter var snøren helt slap og jeg strammede linen op og mærkede straks at der var kontakt til fisken. Ind kom en super fin havørred på 51cm. Dagen var reddet og det var ikke længere en nultur til Norge. Vi sluttede fiskeriet kl.23, mens der stadig var lys nok til at pakke sammen.
Dagen efter var det hjem mod DK.

Vi havde en god tur, trods det fangstmæssigt ikke levede helt op til forventningerne.
Pawel mente at vi skulle 14 dage længere hen før pighvar m.m. ville komme ind til kysten og der havde været et meget koldt forår i Norge i år, derfor var fladfiskene ikke kommet helt ind til kysten endnu. Men sjovt at der kan fanges flere havørreder end fladfisk, der må være en stor bestand af ørreder der jager tobis langs de sandede kyster.
Vi snakkede efter konkurrencen med nogle af de lokale, som fortalte at man skulle længere nord på før der var torsk m.m. Så næste gang må det blive området omkring Bergen der skal udforskes.